Humor som en befriare

För ett par timmar sedan fick jag en idé som började växa sig allt starkare och slutligen resulterade i en FB-status. När man har flera hundra såkallade vänner på Facebook, så är det ju en självklarhet att de kommer från olika sammanhang och är en salig blandning i åldrar och "typer". Tänk vad spännande det vore att helt enkelt sammanföra alla i en gigantisk träff!? Jag ställde frågan lite fint och det är underbart med det gensvar som kom! Så fantastiskt många roliga och spontana kommentarer, vissa gör att jag skrattar högt i min ensamhet och DET, om något, är befriande! Humor och skrattet kan lossa nervositet, skapa vänskap och gemenskap, underlättar även i svåra stunder, men kanske framförallt fungera som medicin. "Ett gott skratt förlänger livet" har vi väl alla hört. Å det tror jag stenhårt på. 
 
Efter att jag nu har fått njutit av alla fantastiska människor och bekräftande "gilla"-knappar som är nutidens sociala nätverkande, så föll ögonen på en video på Alice Herz-Sommer, 109 år gammal. Hon är en av de som överlevt Förintelsen i ett koncentrationsläger i Terezin och lever nu i London. Vi kan väl alla försöka förstå vilka grymheter och fasor den stackars människan har fått tvingats utstå, men trots det så skrattar hon gott på alla bilder jag sett när jag googlade hennes namn. Fantastisk kvinna och förebild! Någon vi alla kan lära av. Under en intervju har Alice svarat på frågan om hemligheten med att må bra: "Optimism och att söka det goda. Livet är vackert. Du måste vara tacksam för att vi lever. Vart du än ser så finns skönhet". Men det som tilltalade mig allramest är hennes fortsättning; "Jag känner till det som är dåligt, men letar efter de bra sakerna". Tja, vad ska man säga? Vördnad!
Som jag så ofta vill säga; "Det är inte hur man har det, utan hur man tar det, som är det viktiga"!
 
 

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jättefint inlägg ju! Älskar tanten och bra idé att dra ihop folk! Det borde vi göra oftare! Vi borde absolut bli inspirerad av tanten och tänka som henne! Tror på att attityd kan avgöra hur länge vi lever! Stor kram!

2013-03-05 @ 16:49:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0