Yoga, anti-gymnastik och dans?

Skulle det möjligtvis kunna vara så att jag nu äntligen kommer igång med mitt nya, hälsosamma liv, att helt enkelt få må bra? Jag läser min dotters blogg, där hon pratar om hälsa och nyttigheter samt inspirerar andra. Inklusive mig då, som ivrigt hejar på och bestämmer mig för att jag ska hänga på trenden till ett nyttigare liv... medan jag suckande släpar min kroppshydda till soffan och ber min gubbe ta fram lite kakor till kaffet. Ni vet, min svärmors supergoda hembakta kakor! Eller varför inte lite glass, sådär ett halvt kilo, med massor av chokladsås? Efter det fanatiska ätandet så lovar jag heligt och dyrt att DETTA i alla fall var sista gången. Sockerberoende? Mycket möjligt. Tänker jag göra något åt det? Ganska troligt... hoppas jag. Snälla, säg att ni känner igen er i denna beskrivning, så jag inte behöver känna mig ensam i mitt eländiga syndnäste. Å alla bortförklaringar till motion sedan då! Jag SKA ut och gå... nä, nu hann jag inte, måste iväg på annat, känner mig så trött, åh, synd det regnar... Skäms, kvinnan! Hursomhelst, för en tid sedan var jag på "Bara Vara-mässan" i Sundsvall, eftersom jag bara ÄLSKAR såna tillställningar och även frossar i må-bra-i själen böcker och andliga bestyr. Där hittade jag något väldigt intressant som tilltalade mig rejält, nämligen anti-gymnastik. Ni förstår varför det kändes lockande, inte dyrkar jag att hoppa runt i gymnastikdräkt direkt, så det här lät lite mot liksom. Sagt och gjort, jag köpte boken "Kroppen har sina skäl" som Marias lärare skrivit och fick även veta att det endast är 6 stycken licensierade antigymnaster i Sverige. Formligen slukade bokens textrader med hull och hår och köpte glatt hela konceptet. En tid senare tog jag mod till mig och anmälde mig till ett gratis prova-på-tillfälle. Jag säger bara... testa! Att kropp och själ hör ihop är knappast något nytt, utan tvärtom något jag alltid förespråkat. Det som finns obearbetat i oss, kan mycket väl yttra sig i fysisk ohälsa. På samma sätt har jag ofta upptäckt att hela kroppen hänger ihop faktiskt! =) Detta fick jag bli varse ändå mer, när jag låg där på golvet och använde muskler jag inte hade en aning om ens existerade. Jag tänker inte gå in på det något närmare, men jag är helt såld och hoppas jag kommer mig för att anmäla mig till en individuell genomgång för att sedan fortsätta i grupp. Min övertygelse är nämligen att detta kan försätta berg, både fysiskt och psykiskt. Mer säkert är att jag imorgonbitti ska ta mig upp klockan 6 imorgonbitti för att utföra yoga. Detta enligt en överenskommelse med dotra, som gör samma sak hemma hos sig. Du är ju bara bäst Jennifer! Ja, det SKA bli av, ni som känner mig och nu sitter och protesterar högljutt. Och DESSUTOM har min kära syster anmält oss båda till en kurs i latindans! Hm. Ja, livet blir det man gör det till, det är då ett som är säkert. Håll tummarna, gott folk och motivera och pusha mig för bövelen!

Kommentarer
Postat av: Jane

Jag tycker du är duktig jag :):)

Å hela kroppen sitter ju ihop från huve till arsle

Å skulle jag va lite mer vig så skulle jag yoga jag mä....

Men jag har fastnat för indoorwalking på gympahuset låter lätt men är en nära döden upplevelse :)

Ska ru mä??????

Jag hade gärna gått på latindans men lillfis har nog ingen lust o hänga mä....:)

2010-05-19 @ 23:48:38
Postat av: Lillasyster

Ja, nu blev det ju tyvärr ingen latin-dans i helgen, pga för få anmälda. Men de skulle prova igen i september, då kanske Jane också kan hänga på! :)

För övrigt säger jag bara: Zumba! Skitroligt och väldigt bra träning kan jag tro. Och det gör man hemma. Kul att dansa, ju. Sen kan du ju också följa med mig och Jane på Träningshuset på onsdagar när det är dans där. Det tycker jag faktiskt. Jag ska nog envisas med det. Fast det är inget till veckan. Det är boring. Men sen! Japp, nu kör vi... :)

2010-05-20 @ 09:24:49
URL: http://rockginger.blogg.se/
Postat av: Jennifer

JANE: ju mindre vig - ju mer behövs yoga ju :) Man kanske får skratta sig igenom en del pass för man är så fruktansvärt stel men sen blir det ju bättre o bättre. Dessutom kanon att man kan göra det hemma - behöver det inte vara fler som skrattar, hehe.



MAMMA: Härligt att du VILL träna nu! Det är viktigt att ha kul o inte ser träningen som ett jobb! Det finns ngt för alla ju. Hoppas du gillade yogan idag.



JANNICE - Jag ska testa ditt tips nu - Zumba! :D Skitkul att ni tränar ilag - blir så mkt roligare då!



Ser fram emot ett till blogginlägg snart mor! Mer respekt mot kropp och själ nu! Yey!

2010-05-20 @ 17:15:32
URL: http://thepuzzle.blogg.se/
Postat av: Linn A

Vad kul det låter med en massa träningsformen som du kommit på att du vill testa och som du gillar. Låter bra det! :)

2010-05-20 @ 20:18:31
URL: http://theworldfromhere.blogg.se/
Postat av: Mor Majvor

Skönt att höra att du nu kommit igång. Håller tummarna och lite press vill jag allt sätta på dig: Gör oss inte besvikna genom att lägga av, ha,ha.

2010-05-21 @ 08:58:57
Postat av: Katri

Heja på Jeanette!! Kom och lär mig lite av de där nya du kommit på!

2010-05-22 @ 18:49:06
Postat av: Jag

Vad roligt att få så många kommentarer! =) Jag måste säga att det skulle vara toppen att komma igång. Yoga en dag, så jobbigt att jag inte trodde det kunde vara möjligt. Förbannade mig själv varenda sekund för att jag låtit det gå så långt, men bestämde mig för att hålla ut och skratta åt eländet. Som du Jennifer säger... det blir ju bättre bara man fortsätter. Men dag två vaknade jag inte i tid, vilket jag anklagar gubben för. Hm. Dansen uteblev som sagt, men ZUMBA ja, det har jag ju tänkt till om. Nu är det dags att må bra helt enkelt! Å ni både sporrar och motiverar mig, folks! =)



2010-05-23 @ 11:05:05
URL: http://langrandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0