Varför bryr jag mig?

Vill bara snabbt delge er vad som hände mig igårkväll. Strax efter 20.00, OBS en lördag, ringer det i min tjänstemobil som för det mesta är på. En okänd man presenterar sig och talade om var han bodde. Ifrågasatte därefter ett av våra program på gymnasiet och vad det egentligen innebar och stod för. Jag blev minst sagt förvånad eftersom jag hade gissat att det var någon elev som ringde eller att något hänt. Visste därmed först inte om det var någon som behagade skämta. Därav kvittrade jag på och försökte vara så serviceminded som möjligt medan jag frenetiskt undrade VAD som egentligen förväntades av mig. Försökte förklara så gott jag kunde, men kan erkänna att jag nog inte var den mest skärpta av alla i det läget. Mannen fortsatte att spy ur sig vad han kände och tänkte samt menade att han minsann skulle sätta stopp för de här galenskaperna och hur oseriöst allt var. Sedan lyssnade han överhuvudtaget inte på vad jag ville förmedla. Mitt i allt började laddningen att försvinna ur mobilen, varför jag ständigt letade efter laddaren. Detta talade jag om för honom, så han inte skulle tro att jag slängde på luren. Hur det än är... även om det är lördagkväll och jag är ledig så representerade jag där och då skolan och min profession. Därför är det inte kul om samtalet spelas in eller att skolan får negativ kritik. Jag vet inte varför han ringde just mitt nummer och vad han egentligen var ute efter. MEN... jag fick mina sillar varma när han anklagade mig för att vara oseriös och inte visste vad jag "borgade för" etc. Det slutade med att han bara slängde på luren och då sitter jag där... med en gnagande oro och känner mig riktigt ledsen medan jag undrade varför och vad som just hände. Hade jag kunnat gjort på något annat sätt? Nej, jag tycker inte det, ändå kan jag inte sluta att bry mig. Känslan av att vara misslyckad, oönskad och bortgjord. Jag skulle så gärna vilja veta... VARFÖR kommer sådana tankar? Hur skulle ni känna? Flera i min närhet och däribland chefen försäkrade mig om att det inte hade någon betydelse... borde jag då inte kunna slappna av och lägga det bakom mig? Slutligen... mannen var berusad, är det då OK och helt förståeligt, något man ska ursäkta?

Kommentarer
Postat av: Jannice

Nämen, vad trevligt! Du vet ju redan svaret, men jag kan säga det ändå. Självklart ska du skita fullständigt i att en idiot inte har nåt bättre för sig en lördagkväll! Om något ska du vara förbannad, inte gå och grubbla på om du kunde ha gjort nåt annat. Herregud, både du och jag vet att du garanterat var alldeles för trevlig och tilllmötesgående, när DU borde ha varit den som lagt på luren. Så, släpp det!!! Genast!!!!

2010-05-24 @ 09:17:58
URL: http://rockginger.blogg.se/
Postat av: mor

Snälla nån, nu får det vara nog med att du alltid ska vara så tillmötesgående. Dessutom tycker jag att din tjänstetelefon ska du väl bara ha på när du jobbar annars får du jobba dygnet runt och det har du väl inte betalt för eller har jag fel? Alltså: TÄNK OM.

2010-05-24 @ 15:48:08
Postat av: Jessica

Jag håller med Majvor, stäng av telefonen. Mycket tok finns det därute, men jag blev rätt intresserad av det där programmet. Berätta mera, vad är det?

2010-05-25 @ 19:22:52
URL: http://www.frejafidili.blogspot.com
Postat av: Jag

Vilken surprise att mina familjemedlemmar tacklade frågan på detta viset! =) Det är ingen fara, jag kan lägga ifrån mig luren, däremot inte lägga på i örat på folk, DET är helt sant. Programmet Jessica, det är AWARE (Ange Wilderness Advanced Rescue Education). Något jag skulle ha velat gått om det fanns på min tid... förutom att jag kommit på att jag är höjdrädd, rädd för vatten, har även upptäckt att sjukvård inte riktigt är min grej och har lite svårt att tänka mig att dyka in i elden också. VILKET denna inriktning som bygger på samhällsprogrammet går ut på. Det handlar alltså om internationella räddningsinsatser med akutsjukvård, dyk och brand etc. Fantastiska situationer ungdomarna får vara med om. Läs gärna vidare på http://www.awareprogrammet.se/

2010-05-25 @ 23:01:49
Postat av: Jessica

Men nu förstår jag absolut inte vad den där karln menar! det där programmet hade jag velat gå! Han måste ha varit aspackad och kanske blandade ihop programmet med Sverigedemokraterna?

2010-05-26 @ 23:56:23
URL: http://www.frejafidili.blogspot.com
Postat av: Jag

Ja Jessica, eller så hade han föredragit Sverigedemokraterna!? Hm.

2010-05-28 @ 17:56:53
URL: http://langrandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0