Min första tavla

Nu är den så gott som klar... min allra första målade tavla! Ni som känner mig kanske sätter kaffet i vrångstrupen eller börjar skratta rakt ut och då vill jag bara säga att jag förstår er. Kan inte tänka mig att det finns någon i detta avlånga land som skulle se mig som en konstnär precis och allra minst jag, men just nu så vågar jag trotsa. Det är nämligen så att det nu kommit in en period i mitt liv där jag funderat över vad som kan göras och upplevas. Till det hör även att hoppa på saker som inte känns bekvämt och hemtamt. Under den senaste tiden har jag faktiskt känt att det skulle vara lite kul att prova på att dra en nerkladdad pensel full av färg över en duk och se var det landar. Kanske det innebär att få utlopp för några instängda känslor som ilska, frustration, besvikelse eller varför inte glädje? Eller kanske något som jag ser framför min inre syn skulle kunna ta form? Eventuellt bara vara en slags terapi? Hursomhelst, för ett par veckor sedan hade jag bestämt mig, åtminstone nästan. Sagt och gjort, jag tillbringade då några dagar hos min underbara och pushande dotter och tack vare henne kom jag mig iväg till Claes Ohlssons. Väl på väg därifrån, (vi hade ju väntat till nära stängningsdags så att jag nästan missade allt förstås) gick vi och bar på en stor kasse innehållande en "portfölj" med flera oljefärger i tub, penslar, pennor och ett gäng saker jag inte har en aning om vad det ska användas till. Dessutom fanns tre dukar uppspända på ramar och en träpalett, vilken kommer att få mig att känna mig som Michelangelo. Påsen var fylld och jag var full av förväntan och inte så lite stolt. Betänk, jag är en helt hopplös tecknare. Ofta säger vi att "jag kan inte göra en streckgubbe en gång", men i mitt fall är det sant. Dessutom får jag prestationsångest och blir helt fantasilös, så teckningslektionerna (nu bilden) i skolan var för mig ett hel.... Därför är det ett stort steg jag nu tagit och en stor vinst har jag kammat hem minsann. Väl hemma var det då bara till att barrikadera sig i äldste sonens rum, han är ju ändå aldrig hemma (hm) och lade beslag på ett bord som jag vräker ut dagstidningar på. Sedan är det bara att sätta igång. Har ingen aning om hur jag ska göra eller vad tusan jag ska måla, men vad gör väl det? Hade en liten svag bild i huvudet på att göra något skirt i rosa som är min "absoluta-inte" favoritfärg. Men det skulle vara fint, med en liten diffus blomsterbladattiralj på något sätt. Döm om min förvåning när jag då upptäcker hur jag är i full färd med att kladda ner tavlan med allsköns färger i nedre kanten, mest i blått och grönt och det hela får något ilsket och våghalsigt över sig. Allt eftersom framträder även något i röd-orange(a) nyanser och då står det klart. Jag gör brinnande vingar!!! VAD kommer det ifrån? Ingen aning, men det är bara till att fortsätta och sedan låtsas att jag bygger på med skuggor och färger för mer djup. Blir full i skratt istället för förtvivlad och DET mina vänner, är en stor seger i sig!

Nu har jag döpt min allra första och förhoppningsvis inte sista tavla. Den heter "Låt din inre glöd få vingar" och jag hoppas nu att den aldrig ska hamna någonstans där konstkännare ska stå och låtsas förstå vad konstnären tänkte när hon målade den, för ser ni... det gjorde hon inte!

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Vad glad jag blir att du äntligen tagit tag i detta och börjat måla! Det är fränt att saker och ting kan ta form och bli så vackert då man absolut inte har någon plan. Då vårt omedvetna får vara kreativ och tala. Nu undrar du kanske hur jag kan kalla en tavla jag inte sett för vacker? Men det är simpelt, du fick fram "låt din inre glöd få vingar" från det och det var vackert om något! Dessutom har kreativiteten ingen domare - det är vackert om du fick något ut av det, vilket det verkligen verkar som att du fått! Så fortsätt att teckna mamma! Så kanske vi får se nån tavla nån gång :) Du är bäst! Kraam!

2010-03-14 @ 18:25:11
URL: http://thepuzzle.blogg.se/
Postat av: Jag

Men lillan, vad finigt du skriver! =) Jag tänkte just att "vacker" inte är vad man skulle kunna kalla "min" konst, men du har rätt.. det är väl vackert så länge det känns bra i själen. Haha! Tack gumsan! Klart ni ska se tavlor, kul att göra andra sorter och inte de där vanliga (läs tavla = misstag). Jättekram!

2010-03-14 @ 18:30:07
Postat av: Mor Majvor

Hoppsan nu händer det saker. Blivande konstnär i familjen, det hade jag inte förväntat mig, men desto positivare. Talangen kommer inte från mig för jag tillhör också dem som inte heller kan rita en streckgubbe ens en gång. Det är ganska frustrerande med tanke på det jobb man har när barnen ofta kommer och vill ha hjälp och man måste välja på att neka eller göra bort sig. Vid närmare eftertanke var jag stolt över mig själv när jag gick i skolan (vet ej vilken klass det var). Vi skulle ha nån sorts fest med auktion och skulle måla tavlor som skulle auktioneras ut och tänk att min tavla var en av dem som valdes ut Den föreställde två glada troll och mamma ropade in den. Kämpa på och naturligtvis måste vi få se resultatet.

2010-03-14 @ 18:39:13
Postat av: Katri

Äntligen! Har länge väntat på att få höra att första tavlan är klar!!

Nu ska jag komma upp och se den också, och du, klart den är vacker! Kram

2010-03-14 @ 22:37:50
Postat av: Jag

Bra mamma, då fortsätter vi traditionen, hur mycket ropar min mamma in den för? Haha, ni är galna allihop, jag säger ju att det här bara är på skoj, så Katri, du kommer i så fall att bli besviken. Men kom å hälsa på tycker jag, det är minsann på tiden! =) Bara du inte gör det imorgon för då är jag inte hemma. Kram på er!

2010-03-15 @ 20:01:21
Postat av: Jannice

Ser verkligen fram emot att se den... :)

2010-03-22 @ 08:42:32
URL: http://rockginger.blogg.se/
Postat av: Jag

Jannice, ingen fara... du missar inget fattar du väl!

2010-03-22 @ 18:40:07
Postat av: Mor Majvor

Måste bara höra av mig igen nu när jag sett tavlan. Jag blev sjukt imponerad och det är sant. Hoppas att du gör två tavlor till i samma stil och sen får upp dem på väggen. Det kommer att bli asbra.

2010-03-23 @ 16:12:59
Postat av: Katri

Jag har sett tavlan, och jag hade rätt, den är vacker! Låt din inre glöd få vingar! Kram

2010-03-25 @ 23:01:19
Postat av: Jag

Haha, ni är ju bara bäst ni, mina stöttepelare. Mamma och Katri, fint av er att försöka höja min självkänsla! Tack! Kram på er alla!

2010-03-26 @ 06:57:16
Postat av: Jessica

Men hallå! Finns en viss Östersundsbo här som blir nyfiken och vill se!!! Lägg in en bild på bloggen tack!

2010-03-28 @ 20:01:43
URL: http://www.frejafidili.blogspot.com
Postat av: Jennifer

UPPDATERA Nu mamma! Skulle vara roligt att få läsa ett inlägg från dig igen nu! :)

2010-03-28 @ 21:28:09
URL: http://thepuzzle.blogg.se/
Postat av: Jennifer

JAG har förresten osså sett tavlan o den va skitfin! Så jaa, lägg upp en bild nu mamma, bra ide Jessica!

2010-03-28 @ 21:41:40
Postat av: Jag

Roliga är ni... å Jessica, jag KLADDADE ju bara. Jenna, jag SKA försöka uppdatera oftare! Suck.

2010-03-28 @ 21:42:30
Postat av: Katri

Glad Påsk! Kram

2010-04-01 @ 20:01:18
Postat av: Jennifer

UPPDATERING VORE ROOOLIGT :P

2010-04-17 @ 08:58:51
URL: http://thepuzzle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0